Ambitie
Onze ambitie is focus aan te brengen in de benadering van de nieuwe markten, met respect voor verschillen tussen de branches en tussen bedrijven in de productie, handel, veredeling en techniek. Door vorming van een gezamenlijk communicatieplatform en door informatie te delen over inkomende en uitgaande handelsmissies. Ook willen wij de greenports beter laten aanhaken op Europese samenwerkingen en betere toegang tot fondsen creëren.
Wat pakken we op in de agenda internationalisering?
De agenda internationalisering zal SMART-doelstellingen en een heldere taakverdeling bevatten. We pakken het volgende op:
- Platform inrichten voor internationale branding (b2b) van het tuinbouwcluster.
- Gezamenlijke strategie op nieuwe markten ontwikkelen. Daarbij een (publiek/private) aanpak en aanvullende diensten opzetten om acquisities voor turnkey opdrachten te on-dersteunen.
- Businessmodellen ontwikkelen om onze internationale positie te versterken en het Neder-lands tuinbouwcluster vitaal te houden bij veranderende marktwensen.
- Informatie over handelsmissies afstemmen en effectiviteit en kwaliteit vergroten.
- Belang tuinbouw in Brussel agenderen. Tuinbouwoplossingen matchen met Europese vraagstukken.
- Vanuit het bedrijfsleven kennis delen met ontwikkelende landen. Nederlandse kennis in-zetten om tot duurzame productieketens te komen.
- Beter inspelen op Europese behoefte en beschikbare instrumenten.
- Floriade 2022 benutten voor branding van het tuinbouwcluster en als podium omarmen om internationale kansen te vergroten.